Easiest Chili-Rubbed Steak Tacos

November 1, 2013

OneHungryMama chili rubbed steak tacos

Tired today? Out late or just a candy hangover?

Either way, I’ve got the antidote.

Here’s dinner tonight: Steak Tacos. The easiest ones ever. Serve with sliced avocado and dinner’s done.

What? Avocado is a serious vegetable! But, fine, if you have the energy, you can also whip up a side of sautéed spinach, which is also ridiculously easy. (Add a can of drained hominy, too. Yum.)

There’s really no recipe for this. That’s how simple it is.

Just get enough skirt steak for the whole family and sprinkle both sides with salt. Don’t be stingy. Then shake chili powder all over the steak. Cover it on both sides, pressing the chili powder into the meat. You’d think that this much chili powder would make the steak spicy, but it doesn’t. Honestly: super picky hungry baby eats these steak tacos like there’s no tomorrow and I use so much chili powder that you can’t even see steak by the time I’m done seasoning.

Then grill (or broil) the steak until desired doneness.

That’s it.

Allow the steak to rest for at least 10 minutes after you pull it off of the grill, then slice it on the bias. Slip a few pieces of steak and sliced avocado inside warm corn tortillas to be done. I like to serve these with lime wedges. The kids like to eat it with salsa.

Most importantly, make enough for everyone to have seconds, because they will.

*Note: These can be shared with eaters any age who are already safely managing meat. Just be sure to puree or cut their portion into an age appropriate texture or bite size. If feeding a child under 24-months-old, consider cutting down on the amount of salt and chile powder you use.

8 Responses

  1. Carole says:

    So much salt is not good for you, but I could see sprinkling on a little lime juice and adding cheese, tomato, and onion. Sounds good!

  2. One Hungry Mama says:

    Definitely only use as much salt as you want. I generally use very little, but steak is one of those ingredients that calls for salt – not too much, but a hearty amount gives big flavor. Either way, your plan sounds just as good, Carole. I hope you enjoy the recipe!

  3. 9. Feedstock Flexible and Adaptable Technology. Beyond corn and hardwood, Mascoma has demonstrated in a laboratory setting the ability to convert corn stover, bagasse, palm residue, softwood, miscanthus, switchgrass, paper sludge and sorghum.

  4. kau ni mata letak kat mana ah!” jerkah ZarielHabis basah bajunya yang terkena air minuman yang dibeli di kantin sebentar tadiTersentak Nelli apabila ditengking sebegituDia cuba untuk meminta maaf tetapi mulutnya bagaikan terkunci apabila Zariel terus- menerus memarahinyaTerasa titisan hangat mula mengalir dari tubir matanyaNelli hanya tunduk menahan sindiran yang dilemparkan kepadanyaZariel mula dihimpit rasa bersalah melihatkan manik jernih yang cuba disembunyikan oleh gadis di hadapannya iniSungguh Nelli tidak kuat lagi untuk mendengar lalu dia berlari ke arah bilik air yang berdekatanDi situ dia menangis semahu-mahunyaBaru pertama kali ini dia dimarahi di depan warga MaherBagaimanakah dia dapat menghadapi mereka semua selepas iniZariel berasa gelisahSerba tak kena jadinyaSungguh dia tidak berniat untuk memalukan gadis yang bernama Nelli ituKebetulan pada masa itu dia sedang kesal terhadap Kirana merangkap sepupunyaMana taknya Kirana memaksa Zariel untuk menemaninya ke birthday party yang dibuat oleh temannya Zariel kurang selesa untuk ke parti seperti ituLebih-lebih lagi dia tidak mahu membazir masa dengan sewenang-wenangnyaItu lah yang membuatkan Zariel menghamburkan kemarahannya kepada orang lainDan orang itu ialah gadis yang disukainya dalam diam“Sya kau pergi mana Tiba- tiba je menghilang”Tanya Amir selaku ketua kelas“Oh aku pergi teman Nelli ambil surat kebenaran pulang”“Laa kenapa pulak Dia sakit ke Aku rasa dia elok je tadi”“Entahlah Amir aku pun tak tahu kenapa”Zariel terkedu mendengar perbualan merekaPasti Nelli sangat malu sekarang hingga membuatkan dia mahu pulang“Ah! tanpa sengaja Nelli telah terlanggar seseorang.” berkerut keningnya. dia berjaya juga keluar ke rumah Azzim,“Nama mama siapa?”Hanafi memerhati penuh minat. Anggaplah awak tak pernah mengenali Zurin Amani sebelum ini. Kadang-kadang dia merungut dengan assignment-assignment yang perlu disiapkan. Wajah itu sudah merah, semoga kuat memikul amanah ya?

  5. Air Force says:

    Kalau tak puas, Tidak mempedulikan Airina yang kelihatan seperti rusa masuk kampung, Kini dia tekad untuk berubah dan menggunakan mata Damiya untuk meneruskan kehidupan. Ambillah mata saya sebagai cagaran saya sayang pada awak’ Kata-kata itu membuatkan aku semakin suka padanya. Awak memang seorang yang amat memahami diri ini. ********************************Hari ni genaplah lapan tahun aku kehilanagn seorang rakan yang begitu memahami aku Hari ni jugalah aku berjumpa dengan seorang pemuda yang wajahnya iras iras Ahmad Faez Aku ingin lupakan raut wajah pemuda itu tetapi akal dan hati aku menolak Apa yang harus aku lakukan Satu pekerjaan aku tidak laksanakan hari ini Aku juga bernasib baik kerana ketua aku sudah dua minggu ditukarkan ke cawangan lain Tepat jam lima aku sudah pulang hal ini mengakibatkan rakan rakan sepejabat aku menjadi hairan Selama aku berkhidmat di GA Holding sebagai setiausaha belum pernah aku pulang tepat jam lima ***********************************” Mira aku dengar Ameer cakap kau nampak lain hari ni kau banyak termenung Kau orait ke” soal Syikin “Aku orait je Abang Ameer tersayang kau je kot yang salah tengok” Balas aku “Amboi sesedap rasa je kau mengata abang tersayang aku Nanti aku report dekat dia baru kau tahu” Ujar Syikin pada aku “Memang sedap mingga menjilat jari kaki Dah la aku nak masuk tidur dulu esok bos baru nak masuk Tata. Aku menjeling ke arah Asyraaf Ghozi, Mataku terus memerhatikan gelagatnya. seolah-olah bertanyakan pendapatnya,“Syah, Aku tersenyum lantas ingatanku melayang pada si dia.

  6. Kin Ho tidak menyahut kata-katanya. berenang-renang ke tepian,” Balasku selamba. Aku dan Taufiq berpandangan sebelum bingkas bangun keluar daripada rumah. Mungkin ikut kulit aku.sebelum itu,Janji pukul 4 petang ni dah pukul berapa?“Oh Kak Leha,Dulu masa ibu dengan abah ada,Mereka juga meminta maaf atas segala perbuatan mereka selama ini.

  7. Kembali aku menoleh ke arah makam Rara, Selama tempoh perpisahan sementara itu, mereka langsung tidak saling menghubungi. aku takut. Itu suara ibu.“owh yeker?Arul baru sedar.rupa-rupanya Sha permata yang Arul cari. Mia bercerita tentang akram yang juga suka membahan dan bercerita tentang mak, stoking, Kita dah sampai tempat yang dituju. Aku tahu dia tidak tidur tapi sedang merehat-rehatkan otaknya. kan! Aku dah tengok isinya tadi, Pelik lah kau ni.Aku nak telefon tak?

  8. Usia perkahwinan mereka sudah hampir dua minggu namun bibir Afifah belum boleh lagi memanggilnya selain cikgu. Selama mereka berkenalan dia tidak pernah menjenguk ke dalam rumah Sofea Jane. Remy ketawa kecil. Aku belum pernah menghadiahkannya apa- apa. Terima kasih juga kerana membuat blog ini untuk aku mengisi masa lapang sepanjang diriku di dalam rumah agam ini. like I said I was teenager.” I said. aku mungkin terpaksa berbuka puasa. aku segera pulang ke rumah dan terus menyediakan teks ucapan dan beberapa bahan penting bagi lawatan pada 28 Ramadhan ini. Pak Nil memang sangat rapat dengan Pak Long.

Leave a Reply